مدرسه علمیه ریحانه الرسول س یزد

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

18 آبان 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

علم در‌ مسیر‌ صلح و ‌توسعه

از سال 1380، کمیسیون ملی یونسکو نوزدهم آبان هر‌سال را روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرد

تا فرصتی شود برای تبادل‌نظر صاحبان فکر و اندیشه در حوزه ترویج، توسعه و عمومی کردن علمی که در خدمت صلح و توسعه پایدار قرار داشته باشد.

علم، سلاحی برای مقابله با پیامدهای زیست‌محیطی روز جهانی علم برای صلح و توسعه یک رویداد سالانه است

که نقش و اهمیت علم و فناوری برای رسیدن به توسعه پایدار را به کشورهای عضو یونسکو تاکید می‌کند.

هدف از گرامیداشت این روز این است که به همه ملت‌ها یادآوری شود

علم باید الزاما در مسیر صلح و توسعه گام بردارد تا بتواند برای همه جوامع سودمند باشد.

در حقیقت هدف این است که :

در چنین روزی به مردم یادآوری شود افزایش آگاهی‌های عمومی درباره اهمیت علم و دانش می‌تواند پلی بین علم و جامعه باشد

و آنها را بیش از پیش به هم نزدیک کند.

 نظر دهید »

​ بوی بهشت

01 تیر 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد


عجبا کار مسیحا کند این بوی نسیم بارالها، زکجا می رسد این لطف عمیم


عطر گیسوی پیمبر بود این بویْ مگر یا که از باغ بهشت آید و جنات نعیم


یا رب این معجزه ها از اثر مقدم کیست که چنین باد صبا زنده کند عظم رمیم


مگر از راه رسد شاه جوانان بهشت کاورد بوی بهشت از همه سو پیک نسیم


خاکیان غرق سرورند، چو آید به زمین گوشواری که مزیّن شد از او عرش عظیم


تا که نور «حسن» از منزل «زهرا» سر زد طور ثانی شده آن خانه به موسای کلیم


میزبان گشته خدا و، پی اتمام کرم شد به ماه رمضان جلوه گر آن نور قدیم


برتر از معجز شق القمر این جا بنگر کامد آن شمس ضحی، ماه خدا گشت دونیم


خال رخسار «حسن» نقطه «بسم اللّه» است خلق نیکوش بود معنی «رحمان» و «رحیم»


بحر حلم و کرمش را نبود پایانی چون که او مظهر اسماء «حلیم» است و «کریم»


نار نمرود اگر سرد شد از یمن خلیل به خدا مهر «حسن» سرد کند نار جحیم

 نظر دهید »

​شناخت مختصرى از زندگانى امام حسن(ع)

01 تیر 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد


پيشواى دوم جهان تشيع كه نخستين ميوه پيوند فرخنده على (ع) با دختر گرامى پيامبر اسلام (ص) بود،

در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدينه ديده به جهان گشود.

حسن بن على (ع) از دوران جد بزرگوارش چند سال بيشتر درك نكرد زيرا او تقريباً هفت سال بيش نداشت كه پيامبر اسلام بدرود زندگى گفت.

پس از درگذشت پيامبر (ص) تقريبا سى سال در كنار پدرش امير مومنان (ع) قرار داشت

و پس از شهادت على (ع) (در سال 40 هجرى) به مدت 10 سال امامت امت را به عهده داشت

و در سال 50 هجرى با توطئه معاويه بر اثر مسموميت در سن 48 سالگى به درجه شهادت رسيد.



 نظر دهید »

محل شهادت

30 خرداد 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

گروه جهاد و مقاومت مشرق - دهلاویه روستایی است در شمال غربی سوسنگرد که دکتر چمران در نزدیکی آن به شهادت رسید.

 

 

 *

 

بعدها به کوشش بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، یادمانی در آن جا بنا شد و روستاییان نیز به آنجا برگشتند و خانه هایشان را دوباره ساختند.

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

​پرتوهایی از کلام شهید چمران

30 خرداد 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد


خدایا می ‏خواهم فقیر بی ‏نیاز باشم که جاذبه‏ های مادی زندگی مرا از زیبایی و عظمت تو غافل نگرداند، خدایا خوش دارم گمنام و تنها باشم تا در غوغای کشمکش‏های پوچ مدفون نشوم.

خدایا درمندم و بندبند وجودم از شدت درد صیحه می‏زند، تو مرا در بستر مرگ آسایش بخش.

خسته شده ‏ام، پیر شده ‏ام، دل شکسته ‏ام.

ناامیدم، دیگر آرزویی ندارم، احساس می‏کنم که در این دنیا دیگر جای من نیست با همه وداع می‏ کنم و می ‏خواهم فقط با خدای خود تنها باشم.

خدایا به سوی تو می ‏آیم از عالم و عالمیان می ‏گریزم تو مرا در جوار رحمت خود سکنی ده.

(بخشی از نیایش شهید دکتر مصطفی چمران)


 نظر دهید »

ابابیلی دیگر

05 اردیبهشت 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

ابابیلی دیگر

5 اردیبهشت  سالرو شکست  نظامی آمریکا در صحرای طبس  است .در این حمله نظامی ،شیطان یزرگ  با مفتضحانه

ترین وضعی شکست خورد .

شکست  شیطان بزرگ در این عملیات ،حمله فیلبانان ابرهه را به خانه کعبه را در ذهن ها زنده  می کند.

لشکریان ابرهه،همچون نیروهای متجاوز آمریکایی از قدرت و شوکت ،تصور نمی کردند  کسی بتواند مانع حمله آنها  به

خانه کعبه ل،ولی آن هنگام  که به سوی کعبه هجوم آغاز کردند  به فرمان خداوند   پرندگانی در آسمان ظاهر شدند و سنگ

هایی که در منقار داشتند  بر سر فیل  سواران  فرود  آوردند وبدین وسیله  کافران  یکی پس از دیگری  به هلاکت

رسیدند.

در 5 اردیبهشت 1359  نیز دانه های  ریز شن ،دسیسه بزرگ آمریکا را فرو شکست





 نظر دهید »

وفات بانوی صبر و استقامت

04 اردیبهشت 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

بانوی مهربان و صبوری که در تمام سال ها ی عمرش، در کوچه پس کوچه های اندوه و معصیت دویده بود، پس از عاشورا، پس از رفتن آخرین دلخوشی و آخرین امیدش حسین(ع) دیگر تاب تحمل دنیا را نداشت. در مدینه قحط سالی فرا رسید و حضرت زینب به همراه همسرش به شام کوچ کردند. روزی از روز ها یماه رجب، حضرت در کوشه حیاط خانه رو به آسمان نشست و برای آخرین بار نام برادرش حسین را عاشقانه زمزمه می کرد و ان گاه رحلت فرمود.

در هر کجای تاریخ که پرسه بزنیم، نام عاشورا را از زبان هر که بشنویم وآن را از هر منظری نظاره کنیم، پا به پای حسین که امام آن واقعه و رهبر آن حماسه بود، نام و حضور زنی را می بینیم که در تمام لحظه ها ی حادثه حاضر است و حتی به قدر چشم برهم زدنی،غفلت و غیبت نمیکند. عاشورا به نام حسین زنده است و به یاری و یاوری زینب.

زینب، ستون خیمه عاشورا است؛ خیمهای که بر فراز شانه های حسین ایستاده است.

شگفت نیست اگر کسی که در خانه وحی و امامت بزرگ شده، اینچنین بلند آوازه و سر افراز بر بلندی تاریخ بایستد. شگفت نیست که زینب، فریاد افشاگرانه جاوید هستی است؛ کسی که درمحفل خاندان آل عبا، چشم به دنیا گشوده و بر زانوان پیغمبر، کودکی اش را سپری کرده؛ کسی که در سایه نفس های امیر مومنان و بانوی جهان نفس کشیده بی شک زینب خواهد شد؛ زینبی که استوره بی شباهت صبر و پایداری و استقامت است.

زینب (س) شبیه ترین مردمان روزگار به فاطمه و علی بود؛ صبر فاطمی و فصاحت علوی در وجود عاشورا را چون نهال کوچکی بارورکرد و از او درختی ساخت که تا همیشه هستی بر همه جای جهان سایه افکنده بود. به راستی این همه اعجاز از چه کسی جز نواده پیغمبر ساخته بود ؟


 نظر دهید »

فلسفه توجه به قبله

04 اردیبهشت 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

فلسفه توجه به قبله
1. توجه به قبله هرگز به معنای محدود نمودن ذات پاک الهی در سمت معیّنی نیست؛ بلکه هدف از این حکم، نظام‏ مند کردن عبادت بندگان است.

2. توجه عموم مسلمانان جهان به یک مرکز مقدس (کعبه)، آن هم در هر شبانه روز پنج مرتبه، روح وحدت و یگانگی را در دل و جان آنان می‏ پروراند؛

3. نمازی که رو به سوی کعبه صورت می‏گیرد، باعث تجدید خاطره ایثارگری و شرک ستیزی حضرت ابراهیم خلیل علیه ‏السلام است، تا بدین وسیله تنفر از کفر و شرک پیوسته در دلها زنده بماند و مسلمانان لحظه‏ ای از ابراز نفرت و برائت از کافران و مشرکان غافل نباشند.

4. خانه کعبه و توجه به آن، در واقع یکی از راههای آزمایش پایداری بندگان است و خداوند از این طریق انسانهای فرمانبردار را از انسانهای سرکش و عصیانگر جدا می‏سازد؛

5. خداوند خانه کعبه را مظهر تواضع بندگان در مقابل عظمت خویش و نشانه ‏ای گویا برای اسلام قرار داده است. بنابراین، نماز خواندن به سوی کعبه، یعنی بندگی و کرنش در برابر عظمت خداوند و حفظ شعائر الهی و نشانه‏ های دین مبین اسلام

 نظر دهید »

تغییر قبله مسلمین

04 اردیبهشت 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

 

 

تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به کعبه در ماه رجب اتفاق افتاد.

تا به آن روز مسلمانان رو به بیت المقدس نماز می خواندند و از آن پس مأمور شدند رو به کعبه نماز بگزارند. رسول خدا(ص)نیز انتظار این دستور را داشت و چشم به راه چنین تحولی در قبله مسلمین بود.

 1 نظر

​ اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا

24 فروردین 1395 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا
1. نجات از شقاوت هر انسان به تناس بینش و نگرشی که به جهان هستی دارد به دنبال خوشبختی است و                     
حضرت زهرا نیز امر می کنیم.تو نیز بر آن مداومت کن،زیرا هرگزبه شقاوت
نیافتاده است بنده ای که بر آن مداومت کند.1
2.دوری شیطان و خوشنودی خدا
شیطان همواره دشمن دیرینه انسان انسان بوده وهست وهیچ گاه انسان از حیله ها و خواطر شیطانی درامان نیست.

بنابرآیات الهی شیطان دشمن قسم خورده آدمی است تا او رابه هرطریق ممکن به گمراهی بکشاند.

ازاین روآدمی همیشه در معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانی است

و یکی از راههای مقابله با او مداومت بر تسبیح حضرت زهرا میباشد.

1. فروع کافی-کتاب الصلاة ص343

امام باقرمی فرماید:هرکس تسبیح حضرت فاطمه را بجا آوردوپس ازآن استغفارکند مورد مغفرت قرار میگیرد

و آن تسبیح به زبان صد است و در میزان اعمال هزار ثواب دارد و شیطان را دور کرده وخدای رحمان را خشنود و راضی می کند.1

3.شفای کم شنوایی و درد جسمانی

یکی از یاران امام صادق نزد ایشان آمد و از کم شنوایی خود شکایت کرد

حضرت فرمود:چه چیز مانع و جلوگیر تو است و چرا غافلی از تسبیح حضرت زهرا و بعد از مدتی که مداومت کرد بر خواندن تسبیح کم شنوایی اش برطرف شد.2

4. برائت از دوزخ و نفاق

بنا به روایت امام صادق تسبیح حضرت زهرا از جمله ذکر کثیری است که خداوند در قرآن در آیه((وَاذکُرُ اللهَ ذِکراً کثیراً))بیان فرموده است

و در جای دیگر پیامبر اکرم فرموده است هر کس ذکر خدای عزّوجل بسیار کند

خداوند او را دوست دارد و دو برائت برای او نوشته شود:1.برائت از جهنم 2.برائت از نفاق و دو رویی.

5.غفران الهی

درفرق بین عفووغفران گفته شده که:عفوالهی،نادیده گرفتن و به حساب نیاوردن

1.وسائل الشیعه،جلد 4 صفحه 1023 2.بحارالانوار جلد85صفحه 334


لغزش ها و خطاها و عیوب و محو آثار نامطلوب آنهاست و غفران الهی از رحمت هایی است

که به دنبال نادیده گرفتن لغزشها متوجه انسان میشود و آنها را به خوبی و کمال تبدیل میکند

و اگر غفران ربوبی نباشد سالکان را ازحرکت و پیشرفت باز میدارد.امام صادق دراین باره میفرماید:

هرکس تسبیح حضرت زهرا را قبل از اینکه وضع خود را بعد از نماز واجب عرض کند،به جاآورد

خدای متعال اورا مشمول مغفرت خود می گرداند.1

1.کتاب الصلاة،صفحه342

 نظر دهید »

بیان عظمت فاطمه از زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

11 اسفند 1394 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

 

 

بیان عظمت فاطمه از زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بارها و بارها فاطمه (علیها السلام) را ستود و از او تجلیل نمود.

در مواقع بسیاری می‌فرمود: “پدرش به فدایش باد” و گاه خم می‌شد و دست او را می‌بوسید.

به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی می‌نمود، فاطمه (علیها السلام) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد می‌شد، خانه او بود.

عامه محدثین و مسلمانان از هر مذهب و با هر عقیده‌ای، این کلام را نقل نموده‌اند که حضرت رسول می‌فرمود: “فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده است.“

از طرفی دیگر، قرآن کریم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد،بدور دانسته و صراحتاً بیان می‌دارد که هر چه پیامبر می‌فرماید، سخن وحی است.

پس می‌توان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه (علیها السلام)، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز خود به این مطلب اشاره می‌فرمود. گاه در جواب خرده‌گیران، لب به سخن می‌گشود می‌فرمود: “من بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم.”

اما اگر از زوایای دیگر به بحث بنگریم و حدیث نبوی را در کنار آیات شریفه قرآن کریم قرار دهیم، مشاهده می‌نماییم قرآن کریم عقوبت کسانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اذیت نمایند، عذابی دردناک ذکر می‌کند.

 و یا می‌فرماید کسانی که خدا و رسول را اذیت نمایند، خدا آنان را در دنیا از رحمت خویش دور می‌دارد

و برای آنان عذابی خوار کننده آماده می‌نماید. 

پس به نیکی مشخص می‌شود که رضا و خشنودی فاطمه (علیها السلام)، رضا و خشنودی خداوند است و غضب او نیز باعث غضب خداست. به بیانی دقیق‌تر، او مظهر رضا و غضب الهی است. 

چرا که نمی‌توان فرض نمود، شخصی عملی را انجام دهد و بدان وسیله فاطمه (علیها السلام) را بیازارد و موجب آزردگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گردد و بدین سبب مستوجب عقوبت الهی شود، اما خداوند از آن شخص راضی و به عمل او خشنود باشد و در عین رضایت، او را مورد عقوبتی سنگین قرار دهد.

نکته‌ای دیگر که از قرار دادن این حدیث در کنار آیات قرآن کریم بدست می‌آید،

آنست که رضای فاطمه (علیها السلام)، تنها در مسیر حق بدست می‌آید و غضب او فقط در انحراف از حق و عدول از اوامر الهی حاصل می‌شود

و در این امر حتی ذره‌ای تمایلات نفسانی و یا انگیزه‌های احساسی مؤثر نیست.

چرا که از مقام عدل الهی، بدور است شخصی را به خاطر غضب دیگری که برخواسته از تمایل نفسانی و یا عوامل احساسی مؤثر بر اراده اوست، عقوبت نماید.

 

 

 نظر دهید »

مقام حضرت زهرا (علیها السلام) و جایگاه علمی ایشان

11 اسفند 1394 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

مقام حضرت زهرا (علیها السلام) و جایگاه علمی ایشان

فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می‌باشد.

اگر بخواهیم مقام علمی فاطمه (علیها السلام) را درک کنیم و به گوشه‌ای از آن پی ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم؛

چه آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند،

یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد و یا در مجالی که در آن خطبه، امامت را شرح مختصری می‌دهد.

 جای جای این خطبه و احتجاجات این بانوی بزرگوار به قرآن کریم و بیان علت تشریع احکام، خود سندی محکم بر اقیانوس بی‌کران علم اوست که متصل به مجرای وحی است . از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علو مقام فاطمه (علیها السلام) را درک نمود، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار می‌باشد که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است.

همچنین استدلالهای عمیق فقهی فاطمه (علیها السلام) در جریان فدک ، به روشنی بر احاطه فاطمه (علیها السلام) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌نماید.

 نظر دهید »

فاطمه (علیها السلام) در خانه

11 اسفند 1394 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

فاطمه (علیها السلام) در خانه

فاطمه (علیها السلام) با آن همه فضیلت، همسری نیکو برای امیر مؤمنان بود.

تا جایی که روایت شده هنگامی که علی (علیه السلام) به فاطمه (علیها السلام) می‌نگریست، غم و اندوهش زدوده می‌شد. 

فاطمه (علیها السلام) هیچگاه حتی اموری را که می‌پنداشت امام علی (علیه السلام)قادر به تدارک آنها نیست، از او طلب نمی نمود.

 اگر بخواهیم هر چه بهتر رابطه زناشویی آن دو نور آسمان فضیلت را بررسی نماییم، نیکوست از امام علی (علیه السلام) بشنویم؛

چه آن هنگام که در ذیل خطبه‌ای به فاطمه (علیها السلام) با عنوان بهترین بانوی جهانیان مباهات می‌نماید و او را از افتخارات خویش بر می‌شمرد و یا آن هنگام که می‌فرماید: “بخدا سوگند که او را به خشم در نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید ننمودم؛ او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم ننمود.

“

 نظر دهید »

مکارم اخلاق

11 اسفند 1394 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد


سراسر زندگانی صدیقه طاهره (علیها السلام)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است. ما در این مجال جهت رعایت اختصار تنها به سه مورد اشاره می‌نماییم. اما دوباره تأکید می‌کنیم که این موارد، تنها بخش کوچکی از مکارم اخلاقی آن حضرت است.

1-   از جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) منقول است که:

مردی از اعراب مهاجر که فردی فقیر مستمند بود، پس از نماز عصر از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) طلب کمک و مساعدت نمود. 

حضرت فرمود که من چیزی ندارم. سپس او را به خانه فاطمه (سلام الله علیها) که در کنار مسجد و در نزدیکی خانه رسول خدا قرار داشت، راهنمایی نمودند.

آن شخص به همراه بلال (صحابی و مؤذن رسول خدا) به در خانه حضرت فاطمه (علیها السلام) آمد و بر اهل بیت رسول خدا سلام گفت و سپس عرض حال نمود. 

حضرت فاطمه (علیها السلام) با وجود اینکه سه روز بود خود و پدر و همسرش در نهایت گرسنگی به سر می‌بردند، چون از حال فقیر آگاه شد، گردن‌بندی را که فرزند حمزه، دختر عموی حضرت به ایشان هدیه داده بود و در نزد آن بزرگوار یادگاری ارزشمند محسوب می‌شد،

از گردن باز نمود و به اعرابی فرمود: این را بگیر و بفروش؛ امید است که خداوند بهتر از آن را نصیب تو نماید. اعرابی گردن‌بند را گرفت و به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشت و شرح حال را گفت.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از شنیدن ماجرا، متأثر گشت و اشک از چشمان مبارکش فرو ریخت و به حال اعرابی دعا فرمود. 

عمار یاسر (از اصحاب پیامبر) برخاست و اجازه گرفت و در برابر اعطای غذا، لباس، مرکب و هزینه سفر به اعرابی، آن گردن‌بند را از او خریداری نمود.

 پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از اعرابی پرسید: آیا راضی شدی؟ او در مقابل، اظهار شرمندگی و تشکر نمود. عمار گردن‌بند را در پارچه ای یمانی پیچیده و آنرا معطر نمود و به همراه غلامش به پیامبر هدیه داد. 

غلام به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و جریان را باز گفت. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) غلام و گردن‌بند را به فاطمه (علیها السلام)بخشید. 

غلام به خانه‌ی صدیقه اطهر آمد. زهرا (علیها السلام)، گردن‌بند را گرفت و غلام را در راه خدا آزاد نمود.

گویند غلام در این هنگام تبسم نمود. هنگامی که علت را جویا شدند، گفت: چه گردن‌بند با برکتی بود، گرسنه‌ای را سیر کرد و برهنه‌ای را پوشانید، پیاده‌ای را صاحب مرکب و فقیری را بی‌نیاز کرد و غلامی را آزاد نمود و سرانجام به نزد صاحب خویش بازگشت.

2-   رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در شب زفاف پیراهن نویی را برای دختر خویش تهیه نمود. فاطمه (علیها السلام) پیراهن وصله‌داری نیز داشت. سائلی بر در خانه حاضر شد و گفت: من از خاندان نبوت پیراهن کهنه می‌خواهم. حضرت زهرا (علیها السلام) خواست پیراهن وصله‌دار را مطابق خواست سائل به او بدهد که به یاد آیه شریفه “هرگز به نیکی دست نمی‌یابید مگر آنکه از آنچه دوست دارید انفاق نمایید"، افتاد. در این هنگام فاطمه (علیها السلام) پیراهن نو را در راه خدا انفاق نمود.

3-   امام حسن مجتبی در ضمن بیانی، عبادت فاطمه (علیها السلام)، توجه او به مردم و مقدم داشتن آنان بر خویشتن، در عالیترین ساعات راز و نیاز با پروردگار را این گونه توصیف می‌نمایند: “مادرم فاطمه را دیدم که در شب جمعه‌ای در محراب عبادت خویش ایستاده بود و تا صبحگاهان، پیوسته به رکوع و سجود می‌پرداخت. و شنیدم که بر مردان و زنان مؤمن دعا می‌کرد، آنان را نام می‌برد و بسیار برایشان دعا می‌نمود اما برای خویشتن هیچ دعایی نکرد. پس به او گفتم: ای مادر، چرا برای خویش همانگونه که برای غیر، دعا می‌نمودی،دعا نکردی؟ فاطمه (علیها السلام) گفت: پسرم ! اول همسایه و سپس خانه.”

 1 نظر

نام، القاب، کنیه‌ها

11 اسفند 1394 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

نام، القاب، کنیه‌ها

نام مبارک آن حضرت، فاطمه (علیها السلام) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است.

فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه (علیها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

زهرا به معنای درخشنده است و از امام ششم، امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که: “چون دخت پیامبر در محرابش می‌ایستاد (مشغول عبادت می‌شد)، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید؛ همانطور که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد.”

صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود. طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی.(1)

کنیه‌های فاطمه (علیها السلام) نیز عبارتند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و…

ام ابیها به معنای مادر پدر می‌باشد و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دخترش را با این وصف می‌ستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه (علیها السلام) بسان مادری برای رسول خدا بوده است. تاریخ نیز گواه خوبی بر این معناست؛ چه هنگامی که فاطمه در خانه پدر حضور داشت و پس از وفات خدیجه (سلام الله علیها) غمخوار پدر و مایه پشت گرمی و آرامش رسول خدا بود و در این راه از هیچ اقدامی مضایقه نمی‌نمود، چه در جنگها که فاطمه بر جراحات پدر مرهم می‌گذاشت و چه در تمامی مواقف دیگر حیات رسول خدا.

 نظر دهید »

نتیجه انتخابات مهمتر از حضور حداکثری است

08 اسفند 1394 توسط مدرسه ریحانه الرسول س یزد

آیت‌الله یزدی: نتیجه انتخابات مهمتر از حضور حداکثری است

به گزارش مهر، آيت الله يزدي در دیدار با دبير كل حزب موتلفه اسلامي و جمعي از اعضاي شوراي مركزي و اجرايي حزب موتلفه اسلامي که روز گذشته برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه حزب موتلفه اسلامي ارتباط نزديك و خوبي با علما و مراجع دارد كه اين ارتباط موضوعيت داشته و اميدواريم تا به آخر اين ارتباط محفوظ بماند.

وی با بیان اینکه هر چه قدر از مراجع تقليد فاصله بگيريم از محورهاي اصلي دين فاصله گرفته‌ايم افزود: اعتقاد ما اين است كه سياست و شريعت همراه هم است و مراجع عظام تقليد در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و … صاحب‌نظر هستند و بايد به نظرات آنها توجه بسيار كرد و احترام گذاشت.

آيت الله یزدی با تأكيد به حضور حداكثري مردم در انتخابات آينده، گفت: مقام معظم رهبري «مدظله العالي» بارها به اصل حضور اكثريت مردم در پاي صندوق‌هاي رأي تأكيد داشته‌اند و فرمودند در انتخاب رئيس جمهور آينده بايد بسيار دقت كرد زيرا تأثيرات بسيار زيادي در سطح بين‌المللي و داخلي دارد و اصل بسيار مهمي است.

رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پايان تأكيد كرد: اگر ما ساكت بنشينيم و در پايان انتخابات بي‌نظر باشيم روز قيامت مسئول هستيم، امروز كساني كه حجت شرعي به حضور در انتخابات دارند كم نيستند و بايد طي راهكاري به ائتلاف و وحدت نيروهاي اصولگرا و ارزشي نزديك شد

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

مدرسه علمیه ریحانه الرسول س یزد

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • فاطمیه
  • ماه رجب
  • عمومی
  • نماز
  • نماز
  • بسیج
  • ماه ربیع
  • حکمت های نهج البلاغه
  • روز بصیرت
  • چشم انتظار
  • تاریخی
  • مناسبتی
  • بانوی کرامت
  • خودسازی
  • کالای ایرانی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس